Spiegelgedrag
Kinderen zijn bij uitstek in staat om je een spiegel voor te houden die je emotioneel flink kan raken. Vooral als je hen het meest nabij staat, bijvoorbeeld als ouders of leerkracht.
Kinderen voelen intuïtief feilloos aan wat (bewust of onbewust) in je leeft en zetten vervolgens alles op alles om je dit duidelijk te maken. Wat ze doen en zeggen, zelfs de leer- en ontwikkelingsproblematiek die ze laten zien, kan een waardevolle boodschap voor je bevatten. Een boodschap die, eenmaal begrepen en geaccepteerd, kan leiden tot meer zelfinzicht. We noemen dit gedrag van kinderen spiegelgedrag.
Voor de kinderen zelf kan spiegelgedrag behoorlijke nadelige consequenties hebben. Ze moeten zich immers wel eens ‘misdragen’ of een ‘probleem’ ontwikkelen om hun boodschap tot je door te laten dringen. Spiegelgedrag kan dan ook gezien worden als een daad van onvoorwaardelijke liefde die altijd als zodanig herkend en erkend mag worden.
Jouw onvoorwaardelijke liefde voor kinderen mag blijken uit het accepteren van hun boodschap. Immers, zodra dit is gebeurd kan het kind het spiegelgedrag weer loslaten en in z’n eigen kracht komen.