Spiegelgedrag

Kinderen zijn bij uitstek in staat om je een spiegel voor te houden die je emotioneel flink kan raken. Vooral als je hen het meest nabij staat, bijvoorbeeld als ouders of leerkracht. 
Kinderen voelen intuïtief feilloos aan wat (bewust of onbewust) in je leeft en zetten vervolgens alles op alles om je dit duidelijk te maken. Wat ze doen en zeggen, zelfs de leer- en ontwikkelingsproblematiek die ze laten zien, kan een waardevolle boodschap voor je bevatten. Een boodschap die, eenmaal begrepen en geaccepteerd, kan leiden tot meer zelfinzicht. We noemen dit gedrag van kinderen spiegelgedrag. 
Voor de kinderen zelf kan spiegelgedrag behoorlijke nadelige consequenties hebben. Ze moeten zich immers wel eens ‘misdragen’ of een ‘probleem’ ontwikkelen om hun boodschap tot je door te laten dringen. Spiegelgedrag kan dan ook gezien worden als een daad van onvoorwaardelijke liefde die altijd als zodanig herkend en erkend mag worden. 
Jouw onvoorwaardelijke liefde voor kinderen mag blijken uit het accepteren van hun boodschap. Immers, zodra dit is gebeurd kan het kind het spiegelgedrag weer loslaten en in z’n eigen kracht komen.

Een voorbeeld

Een moeder geeft aan dat haar dochter het heel lastig vindt om naar school te gaan. Veel drama bij het afscheid en een diep ongelukkige moeder die niet meer weet wat ze met de situatie aan moet. Op dat moment zou de vraag ‘hoe is het voor jou om je kind los te laten?’ gesteld kunnen worden. Je laat haar in de spiegel kijken. Dit leidt tot inzicht bij de moeder in haar (onbewuste) behoeften en onzekerheden en binnen de kortste keren gaat dochter zonder drama naar school. 

Het effect van het toepassen van “spiegel-coaching” is in de praktijk zeer krachtig. Met slechts enkele sessies kan resultaat bereikt worden. Wil jij ook ervaren hoe dit werkt? Schrijf je dan in voor deze training.

De 5-daagse training Spiegelen geeft praktische handvatten om vanuit dit andere perspectief te kijken én te handelen.
Theoretische inzichten vanuit literatuur en onderzoek, praktische werkvormen en praktijkervaringen dragen bij tot jouw verdere ontwikkeling als (kinder)coach.

Wat kun je met de training Spiegelen?

Naast persoonlijke ontwikkeling, zijn de handvatten in deze training gericht op:

  • Het aanleren van spiegeltechnieken; hoe spiegelen kinderen en hoe kun je zelf spiegeltechnieken inzetten om iets zichtbaar te maken?
  • Het aanleren van vertaaltechnieken; hoe kom je achter de betekenis van spiegelgedrag?
  • Ontdekken van eigen kernovertuigingen.
  • Verdieping in (ouder)gesprekken middels verbindende communicatie.
  • Ondersteuning van volwassenen die moeite hebben met bepaald gedrag van kinderen / jongeren.

Voormalige deelnemers vertellen:

Ik wilde graag weten wat een kind met zijn gedrag te ‘vertellen’ heeft. Tijdens de opleiding leerde ik de boodschap te vinden achter gedrag dat ik zelf moeilijk vond om mee om te gaan. Ik kreeg inzicht in delen van mezelf, die heel krachtig en waardevol bleken te zijn. Dit heeft een positieve invloed gehad op mijn handelen en daarmee op het gedrag van kinderen. Een mooie ontdekkingstocht om mee te maken. Na de opleiding stelde dit me ook in staat om met ouders en verzorgers dezelfde weg af te leggen.”

“Ik verheugde me iedere keer op een opleidingsdag en kwam enthousiast en geïnspireerd thuis.
Niet leeggezogen (zoals soms bij studiedagen), maar opgeladen! De praktijkopdrachten maakten het voor mij ook heel leerzaam en waardevol.” 

“Lastig gedrag werd gedrag waar ik geen last meer van had!”

Praktische informatie

  • Vijf zaterdagen van 10.00 tot 17.00 uur
  • Periode: februari – juni 2020: data 15-02 / 21-03 / 25-04 / 02-05 / 06-06
  • Locatie: Baarnsche Dijk 4D, 3741 LR Baarn
  • Vergoeding: € 940,- (incl. werkboek, koffie/thee, persoonlijke feedback op vertaalopdrachten)
  • Studiebelasting: 70 uur
  • Minimum aantal deelnemers: 8
  • Trainer: Margrete Stoute-Boots

Informatie en opgave via: mail@kikopleiding.nl o.v.v. Spiegeltraining

Scroll Up